Köszöntő
2013.09.26
![](/hirkepek/680/Babits_labor_epitkezes_201308_18.JPG)
Minden társadalom múltja, jelenlegi léte, jövője elsősorban attól függ, hogy polgárai mennyire vannak tudatában annak, hogy az ember egy nagyszerű világ parányi része, ahol természeti, társadalmi, erkölcsi törvények szabják meg a lehetőségeket, a kereteket.
Minél többet tudunk ezekről a törvényekről annál jobban, hatékonyabban irányíthatjuk azokat boldogulásunk érdekében. A lét alapja a tudás, melyhez gondolkodás, tanulás révén jutunk. Gondolkodni nem könnyű, azt megtanítani még nehezebb. A természet tanít gondolkodni. A gondolkodási műveleteket (analízis, szintézis, összehasonlítás, stb.) a természettudományokkal való foglalkozás során lehet elsajátítani, felhasználva a matematika sajátos nyelvét. Ezek a tudások képezik a humán gondolkodás alapját is.
Elfogadhatjuk tehát, ha sikeresek akarunk lenni, akkor a természettudományos tárgyak oktatásának kiemelkedő szerepet kell kapniuk az oktatásban. Az általános és középiskolákban a végletekig lecsökkentett óraszámok megcsonkították azt a folyamatot, melyet természettudományos megismerésnek nevezünk. Száműzték az elméleti levezetéseket, a kísérletezést a közoktatás minden szintjén. A felsőoktatás a felvételinél csak „dogmákat” kér, a gondolkodás minőségét egyáltalán nem vizsgálja.
A megkérdezett, közel 20 pécsi és környékbeli iskolában szinte mindenütt van természettudományos szertár, de azok felszereltsége nagyjából az 1990-es évek technikai színvonalán van. A tanári demonstrációs kísérletekhez szükséges eszközök döntő többsége „muzeális” darab, a tanulókísérleti szertári állomány gyakorlatilag eltűnt. A természettudományos tárgyak ily módon, egyik legfontosabb módszerüket a kísérletezés lehetőségét vesztették el.
A Pécsi Tudományegyetem segítségével megvalósuló, a TÁMOP 3.1.3-10/2-2010 pályázat keretében iskolánkban felépülő természettudományos laboratórium, komoly segítséget jelent majd a programban részt vevő 14 általános- és középfokú intézménynek. Tananyagfejlesztéssel foglalkozó szakmai csoportok, mind a négy természettudományos tárgyra (biológia, fizika, földrajz, kémia) vonatkozóan tanári, - és tanulói munkafüzetek, valamint az érettségi vizsgára, illetve tanulmányi versenyekre felkészítő jegyzetek írásával készítik elő a laboratóriumban folyó szakmai munkát. El kell érnünk, hogy az érdeklődő és tehetséges tanulók lehetőséget kapjanak az önálló kísérletezésre, mérésre. Korszerű eszközkészlet, szakképzett laboránsok segítik majd a tanulók és szaktanárok munkáját. A tanulási folyamatban a tanulók aktív közreműködését, a tanulás élményszerű, - felfedező jellegét, az önálló kutatás, az értelmes kérdésfelvetés és megoldás lehetőségét fogjuk szorgalmazni. A statikus szemlélet helyett, egy dinamikus, fejlődő tudományképet kell bemutatni tanítványainknak. A kooperatív és szociális készségeket erősítve az egyéni és csoportos munkavégzés helyes arányait megteremtve, új tanítási és tanulási technikákat kell megtanítanunk a program keretein belül. A közvetlen szakmai programok megvalósításán túl, kiemelt feladatunknak tekintjük, hogy tanári példaadással neveljük tanítványainkat, az olyan alapvető emberi értékek elsajátítására, mint a lelkiismeretesség, alaposság, pontosság, tisztaság, vagy a másokkal való együttműködés készsége. Az előkészítő munka során mindenütt azt tapasztaltuk, hogy óriási reményekkel várják mind az iskolák vezetői, szaktanárai, a projektről halló diákok és szüleik e lehetőséget.
Az Ember a Természet sajátos, különös része. A természet törvényeit adott szinten, mindenkinek ismernie kell. Meg kell tanítani, főleg a jövő generációt a Természet ismeretére, tiszteletére. Reméljük sok érdekes, a felfedezés és a tudás örömével teli órát tölthetnek majd itt tanulók százai, tanáraikkal együtt. Ehhez szeretnénk hozzájárulni e laboratórium felépítésével, majd 2014 szeptemberétől működtetésével.
Vörös József
laborvezető
„Akár egy halom hasított fa, hever egymáson a világ,
szorítja, nyomja, összefogja egyik dolog a másikát,
s így mindenik determinált.” (József Attila)